قدس آنلاین یزد - مراسم نکوداشت استاد محمود رهبران، خوشنویس نامی استان یزد به مناسبت بازنشستگی وی پس از سال‌ها فعالیت فرهنگی و هنری در کتابخانه وزیری یزد برگزار شد

مراسم نکوداشت استاد محمود رهبران ،خوشنویس نامی یزدی برگزار گردید

به گزارش قدس آنلاین از یزد، این خوشنویس بر جسته و نامی که از شاگردان استاد امیرخانی است در زمینه شکوفایی و رشد خوشنویسی در زادگاهش نقشی بی‌بدیل داشته و دارد.
درخشش استاد رهبران در جشنواره‌ها و مجامع بین المللی نام یزد را در عرصه هنر خوشنویسی ایران و جهان بلند آوازه کرده است.
محمود رهبران در سال 1341 در یزد به دنیا آمد و از همان آغاز دوران دبستان علاقه‌ای وافر به خط خوش پیدا کرد و از سال 1361 در کلاس‌های درس ابوالقاسم صالح‌زاده، خوشنویس یزدی حاضر شد، سپس از سال 61 تا 63 نزد استاد حمید دیرین در شیراز تا دوره عالی را فرا گرفت.
وی همچنین در محضر استادانی چون یدالله کابلی خوانساری، غلامحسین امیرخانی و ... موفق به اخذ گواهینامه ممتاز در سال 1365 از انجمن خوشنویسان ایران شد.
وی در سال 1372 موفق به اخذ درجه فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در سال 1386 گواهینامه استادی در رشته نستعلیق را از انجمن خوشنویسان ایران و از طرف استادان برجسته خوشنویسی به ویژه استاد امیرخانی و سپس نشان درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
وی از سال 1364 تاکنون در کتابخانه‌های مروج و وزیری یزد به عنوان هنرمند خطاط مشغول خدمت است و در این مدت، هنر صحافی را نیز به نیکی یاد گرفته است.
درسال‌های اخیر آثاری از وی در نشریات «هستی»، «آشنا»، «پاژ»، «دانشگاه یزد»، «خاتم یزد»، «فرهنگ یزد»، «ندای یزد»، «کِلک آشنا» و برخی کتاب‌ها همچون «نادر فرخنده پیام»، «یزد، یادگار تاریخ»، «کتابشناسی میبدی»، «نوشته‌های بی‌سرنوشت» و ... چاپ شده و در سال 1368 کتاب «نی‌نواز اول» نوشته عبدالحسین جلالیان به خط وی تحریر و در سال 1372 چاپ شد.
در سال 1379 دیوان حافظ شیرازی به خط نستعلیق او چاپ شد و در سال 1381 کتاب «بستان نیاز و گلستان راز» اثر سید محمد‌کاظم طباطبایی یزدی را کتابت کرد که در سال 1384 چاپ شد.
«گلشن راز» اثر شیخ محمود شبستری را نیز در سال 1387 کتابت کرده و قرار است از سوی آستان قدس رضوی چاپ شود.
استاد رهبران، تنها مدرسی است که کلاس رسمی ندارد، اما شاگردان زیادی از گوشه و کنار ایران به محضرش شتافته و به رایگان از هنر و تجربه‌اش بهره می‌گیرند

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.